Leer ons kennen
Ontmoet... team Klantcontact
Probleemoplosser, luisterend oor, vliegende kiep... ze zijn het allemaal: de collega’s van team Klantcontact! Met 5 vrouw sterk, staan ze huurders en woningzoekenden met raad en daad bij. Coördinator Helga van Assen werkt al 26 jaar bij Openbaar Belang. Ze vertelt over ‘haar’ team Klantcontact.
Helga, waar kunnen we jullie van kennen?
‘Bel je naar Openbaar Belang, dan krijg je ons aan de lijn. We beantwoorden alle vragen die je je maar kunt voorstellen. Ook plannen we reparaties in en regelen we alles wat over de verhuur gaat. Van de opzegging van een woning tot de sleuteloverdracht aan de nieuwe huurder.’
Welke vragen krijgen jullie vaak?
‘Oh, van álles. Over de Woningzoeker, over huurprijzen of over de woning zelf. Maar we helpen ook in spoedsituaties. Laatst had een mevrouw zich per ongeluk buitengesloten terwijl haar kleine pup nog binnen was. Wij regelden een aannemer die de deur open heeft gemaakt. Jammer natuurlijk van het slot en de kosten voor de huurder, maar hondje en baas allebei opgelucht.’
Hoe ziet jullie afdeling eruit?
‘We zijn een vast team en werken al lang samen. Omdat we grotendeels hetzelfde werk doen, begrijpen we elkaar goed. Verder hebben we allemaal nog taken ernaast. De één administratie, de ander de automatisering zowel van kantoor als de Woningzoeker. Ik zit zelf in verschillende overleggen: bijvoorbeeld van de gemeente en de Woningzoeker en ik ben betrokken bij beleid op het gebied van o.a. verhuur en bijzondere doelgroepen.
Team Klantcontact... in 1 minuut
- Belt u naar Openbaar Belang? Dan hoort u de stem van Diana, Hennie, Monique of Ernie. Naast het beantwoorden van vragen, zijn de collega’s druk met de verhuur, verkoop, de Woningzoeker, beheer inkomende mail, automatisering, enz. Helga stuurt het team aan en houdt zich daarnaast nog bezig met de Woningzoeker, de gemeente, de Zwolse instellingen, nieuwbouw en beleid op het gebied van verhuur.
Wat heb je nodig om dit werk te kunnen doen?
‘Je moet je goed kunnen inleven. Soms zit de emotie van een beller hoog, bijvoorbeeld in het geval van overlast. Iemand moet zijn verhaal kwijt en dat begrijpen we goed. Tegelijkertijd moet je ook sterk in je schoenen staan.’
Sterk in je schoenen?
‘Ja, je hoort ook heftige verhalen. Zoals mensen die in de problemen raken door een ernstige ziekte. Dat doet iets met je. En tegelijkertijd moet je professioneel blijven zodat je goed kunt meedenken over een oplossing. Ook zijn er (de meer dagelijkse) situaties die we soms niet kúnnen oplossen. Sommige mensen vinden dat moeilijk te accepteren. Heel begrijpelijk. En voor ons is het niet leuk om te moeten vertellen. Je wíl helpen, maar soms kán het gewoon niet.’
Wat maakt dit werk zo leuk?
‘Dat we van betekenis kunnen zijn. Voor de mevrouw met de pup, maar ook met een goed advies. Laatst was er een oudere dame die niet meer kon traplopen. Ze kon daardoor niet meer prettig wonen. Ze was heel blij om te horen dat daar gemeentelijke regelingen voor zijn. Of een meneer die snel woonruimte nodig had, omdat hij in echtscheiding lag. We verwezen hem naar CareX waar hij tijdelijk woonruimte vond. Nu kan hij op adem komen, zijn kinderen ontvangen en ondertussen een woning zoeken.’
En waar kom je zelf je bed voor uit?
‘Mijn hart ligt vooral bij mensen die vanuit een (zorg)instelling weer zelfstandig gaan wonen. Daarvoor werken we samen met 18 Zwolse instellingen. Ook de andere woningcorporaties doen mee, maar wij zijn het ‘contactpunt’. Voor deze mensen kan ik naar mijn idee het meest van betekenis zijn. Zij hebben ons hard nodig om hun leven weer op te kunnen bouwen.’
3 veelgestelde vragen aan team Klantcontact
Kan ik bij de Woningzoeker ook mijn inkomen van dit jaar opgeven?
Ja! En dat kan een hoop schelen. Bijvoorbeeld als het inkomen dit jaar is gedaald. Dan wil je in aanmerking komen voor een woning die bij het nieuwe inkomen past. Je hoeft dus niet per se het inkomen van vorig jaar in te vullen: dat mag ook het huidige inkomen zijn.
Ik wil graag een reparatieverzoek melden, kan dit?
Ja hoor dat kan. De huurder kan dit 24 uur per dag op onze website zelf regelen. Voor veel reparatieverzoeken kunt u zelf, na de inlog, een datum en tijdvak inplannen. Op werkdagen kunt u tussen 9.00 tot 12.00 uur telefonisch een reparatie melden.
Ik wil graag de huur opzeggen, hoe doe ik dat?
U gaat naar onze website. Daar kunt u heel eenvoudig de huur opzeggen. U ontvangt altijd een mail ter bevestiging dat u de huur heeft opgezegd. U kunt de huur niet telefonisch opzeggen.